Emma Hult: En hållbar stad är en stad för alla, en hållbar storstad är en stad för ännu fler

Sverige är idag ett litet land med en liten befolkning. Men med den ökande befolkningstillväxt som sker i vår omvärld kommer även Sverige se ett ökat invånarantal i framtiden. Städerna kommer bli större vilket kommer göra utmaningen att skapa en hållbar stad allt svårare. I den framtida staden kommer kraven bara att växa på en fungerande kollektivtrafik, fler och hållbara bostäder, bättre möjligheter till sopsortering, säkrare cykelbanor, ett utökat sortiment av närproducerade och ekologiska varor i butikerna samt mer tid till en värdefull fritid. Sverige är ett bra land som kan bli bättre.

Att lyckas skapa hållbara städer beror inte endast på bra förutsättningar utan det handlar till minst lika stor del om att förändra människors inställning. Det krävs små initiativ och en allmänt förändrad syn på vår vardag. Vi säger ofta att det är samhället som måste förändras, att det är i samhället förändringen måste ske – men vilket samhälle? Det är så mycket lättare att säga än att göra – samhället är ju du och jag, det är vi tillsammans som måste förändra och starta denna gröna rörelse. Rörelse som ska ta oss till den framtid vi planerar, tänker och drömmer om.
För att en stad ska få profilera sig som hållbar krävs det att alla de förutsättningar vi behöver finns och fungerar.

När Citytunnelprojektet började diskuteras i Malmö trodde invånarna att någon blivit tokig; ska vi i Malmö ha en tunnelbana som de i Stockholm har? Ingen, inte ens jag, hade väl en tanke på att det skulle bli som det blev – att jag från en station mitt inne i stan tar tåget och helt plötsligt är i Köpenhamn. Det Malmö gjorde och har lyckats väl med var att tidigt tänka på helheten, en mer hållbar stad från många vinklar.

Då Bo01 stod klart och besökare från hela världen kom för att beskåda denna hållbara stadsdel i Malmö tror jag att vyerna vidgades och att tanken på att bygga hållbart inte alls kändes konstig. Att det visst går att placera solfångare på taken och skapa vänliga gröna miljöer både för stadsdelens invånare men också för de som varje år väljer att besöka Västra Hamnen. Och Malmö har fler projekt på gång. Hela staden ska utvecklas, förtätats och förbättras. Då jag för några veckor sedan var på studiebesök på stadsbyggnadskontor möttes jag av en framtidstro, en optimism om att ingenting är omöjligt bara vi vill.

Jag hoppas och önskar att alla som ska planera ett nytt område, en ny stadsdel eller bara en gångbana eller park tänker på helheten. Att de tänker på hur vi får människor att trivas där och hur vi får dem att förstå att det kostar lite mer men det håller betydligt länge. En hållbar stad kräver planering och rätt planering från början sparar stora kostnader på sikt.

Hur bra förutsättningar vi än skapar så kommer vi ingen vart utan handling. Samhälle består av en massa människor som måste ha viljan att förändra och förändras. Som så många gånger sagts: ”för att förändra någon annan måste man börja med att förändra sig själv”. Därför tycker jag att från och med idag tar vi vårt ansvar som invånare i det samhälle vi vill skapa. Förutsättningarna skapar Miljöpartiet. Det är vi, du, jag och alla andra som står för handlingen.

Emma Hult, Byggnadsingenjör och Ledamot i Gröna Studenters Riksstyrelse

Det här inlägget postades i Partiprogram, Storstad, Tema och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Emma Hult: En hållbar stad är en stad för alla, en hållbar storstad är en stad för ännu fler

  1. Pingback: Räddar världen med stil » En hållbar stad är en stad för alla, en hållbar storstad är en stad för ännu fler

  2. Pingback: Miljöpartister i Jönköping » Vilket Sverige vill du se 2025?

  3. Pierre Ringborg skriver:

    Intressant med din beskrivning men hur behålla småskaligheten om allt förtätas. Jag vill också ha utrymme för växtlighet i skrymsel och vrår som vårdas och tas om hand inte bara tåliga växter och dekorationsväxter.

    Mångsidigheten är viktig så alla åldrar kan samsas, olika kulturer kan komma överens och att utvecklingen sker inifrån också. Eget utrymme och tystnad är viktiga i en storstad. Viktigt är att innerstaden inte blir arbetsplatser och nöjescentra samt kommersiella handelscentra. En levande stad är där man bor och kan vi skapa mysiga boenden där gemenskapen kan utvecklas i konsumtionssnålt beteendemönster men där vi tar vara på varandras sidor utan extern hjälp?

    Vilka passar in i mönstren när människan blir mer individualistisk och dras till det som är nytt och läggs resurser på? Vad blir ”trender” och hur skapar vi förnyelse på begränsade ytor utan att historiken glöms bort som andra generationer byggt upp med stor möda?

    Vad finns för kreativitet för nya generationer att skapa om allt känns färdigt eller ska vi lämna luckor att fylla.? I storstaden bör bilen få mindre utrymme och om den behövs ska den inte fylla p-husen. Cykel bör vara det vanligaste fordonet och släpkärra ett vanligare transportsätt än bilens bagageutrymme.

    Lycka till med programarbetet säger en som hade en faster boende på Sturegatan i en enkel lägenhet i många år nära S:t Pauli kyrka.

Add Comment Register

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> <embed style="" type="" id="" height="" width="" src="" object=""> <iframe width="" height="" frameborder="" scrolling="" marginheight="" marginwidth="" src=""> <object style="" height="" width="" param="" embed=""> <param name="" value="">